dinsdag 10 mei 2005

Venloos feesten

Zaterdag zat ik met mijn liefje J. in een kroegje in Venlo. Het was niet zomaar een kroegje, het was een traditionele engelse pub. Het was een kleine ruimte, het stond er blauw van de rook en de barkrukken zaten vol met meelijwekkende ouwelui. Toch was het er erg gezellig. De ouwelui dansten, zongen en flirtten met elkaar. Toen ik naar het toilet ging zag een van hen haar kans schoon. Een ietwat oude, geblondeerde vrouw met naveltruitje kroop naast J. op de bank. Toen ik terug kwam zat ze druk tegen hem aan te praten in een onbegrijpelijk Venloos accent. Ze stelde zich aan me voor: "Anita". J. en ik keken elkaar aan en lachten. Anita droop al snel weer af. Ze greep haar handtas met luipaardenprint en gaf ons allebei drie zoenen.

Aangemoedigd door het enthousiasme van Anita besloten J. en ik te gaan dansen. We verlieten de pub op zoek naar een geschikte plek om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Al snel zagen we een deur waaruit muziek kwam maar waarop een briefje hing met "toegang alleen voor genodigden". Het briefje zag er niet echt professioneel uit maar je kunt nooit weten. We vroegen daarom de kleine doch chagerijnig kijkende uitsmijter of er een besloten feestje gaande was. Maar nee, we mochten gewoon naar binnen. In Venlo is het blijkbaar heel normaal om dat soort briefjes op je deur te hangen.

Eenmaal binnen bleek dat we in een soort strand-party-tent voor zestienjarigen terecht waren gekomen. J. en ik bestormden enthousiast de dansvloer, maar het bleek al snel dat de Venloose jeugd helemaal niet van dansen houdt. Er waren wel wat meisjes die semi-geil met hun kont draaiden, maar heel overtuigend kwam dat toch niet over. De jongens, nog niet helemaal uitgegroeid, stonden aan de kant met een hand in de broekzak, een kettinkje om de nek en een biertje in de hand. Een van hen, een kop kleiner dan J, keek spottend naar mijn lief, die net aan een swingende move begon. De jongen leek maar niet te kunnen geloven dat er ook mannen zijn die dansen. J. en ik keken elkaar aan en we wisten: wij zijn vanavond de king en queen van de dansvloer.

Al met al heb ik me kostelijk vermaakt. Ik kan iedereen aanraden om eens een avondje te gaan stappen in Venlo. Voor mij is het overduidelijk: Venlo is de feesthoofdstad van Nederland.

Geen opmerkingen: