zondag 20 juni 2004

Treinvolk

In de trein kom je ontzettend veel maffe, vervelende, grappige en verbazingwekkende mensen tegen. Het is een prachtige afspiegeling van onze maatschappij, gezien in een lachspiegel. Vandaag zat ik rustig naar buiten te kijken, toen er bij Hengelo een gigantische familie instapte. Vier zussen met hun mannen, zes kleine kinderen, opa, oma en de zus van oma (tante Fien), allemaal bepakt en bezakt, druk lachend en pratend en vechtend om een plaatsje. Wat bleek, ze waren met zijn allen op weg naar Schiphol, om de kinderen van tante Fien op te halen. Het was een drukte van jewelste, en toen iedereen eindelijk zat gingen de tassen open. Er kwam van alles tevoorschijn: fruitella's, zoute stengels, sultana's, bifiworstjes, krentebollen met en zonder roomboter, schepsnoep in een papieren zak.

Vol verbazing keek ik toe hoe er steeds meer snoep werd uitgedeeld aan de kinders, en de dames bovendien zelf vol hartelust meesnoepten. Royaal boden ze ook mij eierkoeken en dropjes aan. Opeens merkte een van de zussen op dat Willy haar tas nog dicht had gehouden. Nou, dat had Willy beter niet kunnen doen want het commentaar was niet van de lucht: "Willy, jij houdt de tas stief dicht, laat 'es zien wat jie allemaal in de tas hebt daaaan" Lachen gieren brullen natuurlijk. Het feest was compleet toen oma 'een potje met vet' inzette. De mannen waren op veilige afstand bij elkaar gaan zitten. Ze kregen af en toe de kleine Michael op schoot, maar hielden zich verder buiten het tumult. Heel verstandig.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Froukje, ik begrijp best dat je graag ons schoooone Twentse dialect wilt nadoen, maar als rasechte Tukker wil ik toch even laten weten dat je 'wat jie allemaal in de tas heb daaaan' niet erg goed getranscribeerd hebt. :p

Loat es kiek'n wat 'ie allemoal in de tas hebt doan! ;)

Anoniem zei

Froukje, ik begrijp best dat je graag het schoooone Twentse dialect wilt nadoen, maar als rasechte Tukker moet me toch van het hart dat je 'loat 'es kiek'n wat 'ie allemoal in de tas hebt doan' niet erg goed getranscribeerd hebt... ;) Dat heb je met Communicatieve Vaardigheden toch wel beter geleerd? :p

Liefs, Linda

Anoniem zei

Ik probeer nog EEN keertje commentaar bij je stukje toe te voegen en als het nu nog niet lukt, kap ik ermee! Eerst maar even uitproberen...

Linda

Froukiwi zei

Eindelijk gelukt Linda! Het duurt inderdaad "a while"...

Anoniem zei

Hm, ik weet dat ik af en toe ongeduldig kan zijn, maar dit duurt inderdaad wel erg lang! :D

xxx Lin

Anoniem zei

Ik vind het wel een schattige poging Froukje. :P

Lieke