maandag 28 juni 2004

De macht der fietsgoden

Nu weet ik het zeker. Er rust een vloek op mijn fiets. Ik ben net een half uur bezig geweest met mijn fietsketting. Er zit een vlek op mijn broek, m'n pasgelakte nagels krijg ik de eerstkomende week niet schoon en de frons op mijn voorhoofd is inmiddels tot over mijn wenkbrauwen gezakt. De ketting ligt er net weer op, kast in elkaar gepuzzeld, ik zet m'n fiets overeind, test hem even voor de zekerheid, en BAM, ketting er weer af.

Tijd voor een kopje koffie.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve feministische schattepatat, dat is mannenwerk geloof me.

Kaneel

Froukiwi zei

Ik kijk even om me heen. Ehm... Helaas. Geen man te bekennen!

Kaneel zei

Aaaach mannen zijn ook nooit in de buurt als ze je nodig hebt.

Femmigje

Anoniem zei

Laat ik als man hier even logica op loslaten. Mechanica reageert namelijk niet op zo'n vrouwelijke, emotionele "naaaaauuuwwwww duivels is me ketting er weerrrr af grrrrrrr, doe dat eeeeeensss NIET, da's nie gaaaavvvv jah!" methode.

Probleem: ketting valt er herhaaldelijk af.

Vermoedelijke oorzaak probleem: dermate veel speling in de ketting, dat deze van de tandwielen af kan schuiven

Variabelen: lengte ketting, locatie tandwielen

Overdenkingen: lengte ketting is een constante factor, althans zonder schakels uit elkaar te slopen. Te veel moeite, als man moet ik vanavond nog tijd hebben lui achter de TV een biertje te drinken.

Echter, de fiets is door een man ontworpen (gelukkig, anders zou er 'n noodvoorraad make-up, een bloempot en een reisspiegeltje ingebouwd zijn). Daarom moet er 'n logische oplossing zijn.
Hmmmmm, da's grappig, er zitten twee boutjes (metalen cilindervormige voorwerpen met 'n kop en schroefdraad) aan het uiteinde van de achteras, in het verlengde van de ketting. Als ik daar nou aan zou draaien, kan ik de ketting aanspannen. Dan dondert 'ie er niet meer af!

Dus: pak een sleutel, baco, tang, samengedrukte metalen staafjes, waterpomptang, ratel, powertool of een ander relevant stuk gereedschap en draai die twee boutjes achterop aan. Je hoort ongeveer 'n centimeter speling in je ketting te hebben (als 'ie te strak is kan hij acceleratie niet goed opvangen, *knak*)

En ik denk dat ik na deze botte, seksistische tekst niet eens meer anoniem ben ;-)

Anoniem zei

Inderdaad! Tijdens het lezen van de eerste alinea was ik er al achter dat het hier een zekere AVDW betrof. ;)

LNW

Anoniem zei

kan deze slimme man met zoveel verstand van fietszaken zich kenbaar maken aan de niet in Enschede wonende?
Moos

Anoniem zei

En dan mag ik zeker jouw fiets komen reparen? Jaajjaaah, ik ben gekke Jantje niet.

Froukiwi zei

Jongens, allemaal heel erg bedankt voor de steun. Het was een zware klus maar de ketting ligt er weer op. Ik wil ook nog graag even mijn huisgenoot bedanken voor de morele support en o ja natuurlijk onze lieve heer want zonder hem had ik het niet gered. Echt heel erg bedankt.

Kaneel zei

Tis Alex Moos. De man wiens reisdagboek wij nog wel eens lazen. Een echte fietsenman is het.

Kaneel.

Anoniem zei

Kluk. Daar gaat m'n gewaande anonimiteit. Ik had ook niet anders kunnen verwachten van zo'n stel roddeltantes. Neem nog 'n kaneelthee en gevulde koek dames.

Kaneel zei

Wees blij dat mensen je aan je schrijfstijl herkennen, wat wil een schrijver nog meer?

En neem zelf ook maar lekker een koppie thee hoor, das echt niet alleen iets meissies.

Kaneel zei

*voor meissies

Anoniem zei

ik heb niet eens een fiets die kapot kan gaan beste ALEXANDER...
...als we nog even doorgaan met 'comments' dan kan froukiwi.blogspot binnenkort rekenen op een notering in het Guinnes B of R

moos

Anoniem zei

Pffff, als "echte man" verdien je meer dan een vrouw en kun je een fietsenmaker betalen voor dat soort grapjes. :)

Willem

Anoniem zei

Hoe kan jij jezelf nou een "echte man" noemen, terwijl je nog geen spijker in de muur kan slaan?

Alex

Anoniem zei

lekker bij de tijdse opmerking Willem
moos

Anoniem zei

Ik wil niet dat jullie óóit nog een opmerking maken over dat Froukje geen fiets zou kunnen maken, want toevallig is zij degene die ervoor gezorgd heeft dat ik gisteren na het uitgaan naar huis kon fietsen. :)
Dank je, Froukje ;)

Linda

Anoniem zei

Bij de tijds? Zeg dat wel. De statistieken geven nog steeds aan dat het klopt. Of het ook zo zou MOETEN zijn is een andere vraag...

W
- legt zelf altijd maar meteen een nieuwe binnenband op zijn fiets want plakken is niet voor hem weggelegd -

Kaneel zei

Aha, daar komt de aap uit de mouw...

Maar zeg dan alsjeblieft wel tegen je meisje dat het je gewoon echt niet gaat lukken haar fiets te fiksen in plaats van dat je er de statistieken bij pakt waarin staat dat veel mannen genoeg verdienen de fietsenmaker te betalen. Echte vrouwen zullen dit namelijk regelrechte prietpraat vinden.

Kaneel, meidenpsycholoog uit Utrecht