woensdag 18 oktober 2006

Een beter milieu...

...begint bij jezelf. Daarom vandaag een educatief blogje, met tien manieren om energie te besparen.

  1. Laadt je telefoon niet elke nacht op, maar bijvoorbeeld om de nacht. Laat je oplader niet 'leeg' in het stopcontact zitten
  2. Koop de volgende keer dat er een lamp stuk is een spaarlamp
  3. Zet de TV uit in plaats van op stand-by
  4. Ontdooi je koelkast
  5. Doe 's avonds de gordijnen dicht
  6. Gebruik een stekkerdoos met "oranje knop" en zet de knop om als je de aangesloten apparaten niet gebruikt
  7. Zet het beeldscherm van je computer uit als je even niet in de buurt bent
  8. Doe de deksel op de pan als je iets aan het koken bent
  9. Doe radio, TV en lampen uit in kamers waar je weg gaat
  10. Doe deuren dicht als de verwarming aan staat

Allright boys 'n girls, get out there and save our world.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed bezig! Lekker geweldloos frouk :-)

Mariek(e) zei

En natuurlijk: Gebruik een broodtrommeltje en een (niet stoere) drinkbeker!

Anoniem zei

Als mislukt natuurkundige wil ik natuurlijk graag weten hoe veel energie je met dit soort maatregelen bespaart. Enig idee?

Ik heb de verwarming sinds afgelopen maart nog niet aan gehad. De gemiddelde temperatuur in dit gebouw lijkt 23-24 graden, en da's me net iets te veel, dus hier blijven ramen (en gordijnen!) vooralsnog open...

Froukiwi zei

Het zal wel iets met flats te maken hebben, ik heb hier precies hetzelfde "probleem". Jammer dat we die overtollige energie, die nu via open deuren en ramen naar buiten verdwijnt, niet kunnen opvangen en gebruiken om een lampje te laten branden :)

Mariek(e) zei

Nou, ik heb gehoord op het centrum voor natuur- en milieu-educatie (en daar zullen ze het wel weten) dat je beter je raam open kunt laten staan. Want de luchtvochtigheid wordt dan lager en het kost minder energie om lucht met een lage luchtvochtigheid op te warmen. Naar het schijnt. Je kunt er ook voor kiezen niet te zweten bij 23-24 graden...

Froukiwi zei

Ik heb mijn "bronnen" nog even gecheckt (o.a. www.llink.nl), maar nee, nergens stond aangegeven hoeveel energie je kunt besparen met dit soort truukjes. Raar eigenlijk.