dinsdag 23 september 2008

Mmmatze!

Vlak achter mijn huis staat de matzefabriek. Echt waar: de Hollandia Matzes, die vooral met Pasen maar eigenlijk het hele jaar door een heerlijk excuus zijn om een dikke laag suiker te eten, worden gemaakt in Enschede. In een onopvallend wijkje tussen de jarendertig huizen staat een jarendertig fabriek, waar bij warm weer de ramen open staan en de radio naar buiten schalt. Jaar in jaar uit worden er matzes gemaakt: extra grote matzes, mini-matzes, volkoren matzes en natuurlijk de ouderwetse 'gewone' matzes.

Soms staat de wind goed. Zoals vanmorgen. Ik zat nog enigszins slaperig op de fiets en genoot van de frisse ochtendlucht, die me een beetje wakker maakte. Opeens kwam de welbekende scherpe, ietwat verbrande maar toch heerlijk zoete matzefabriekgeur mij tegemoet. Mmmm!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

:) Dit heb ik in Deventer zo nu en dan met de Deventer Koek fabriek. Als de wind goed staat ruikt Deventer naar Deventer koek..

Geth zei

mmmm, de geur dat er iets lekkers wordt gebakken vermengd met de fijne, frisse geur van de ochtend.. ik ook willen!