donderdag 4 september 2008

Dansles

Gisteren bezocht ik een jazzdansstudio in de buurt, voor een open les "freestyle jazz". Het was een bijzondere ervaring. Toen ik binnenkwam in het zweterige dansschooltje, was de groep voor mij nog bezig. Ik keek naar binnen bij een klein zaaltje met zeil op de vloer en spiegels aan de muur, volgepakt met meisjes tussen de 13 en 15 die allemaal goed wilden zijn in dansen en onzeker werden van mijn pottenkijkergedrag. Sommigen zagen er nog schattig kinderlijk uit, maar droegen al een dikke laag make-up. Ook droegen ze hippe joggingbroeken, beenwarmers en alles wat een coole danser vandaag de dag nog meer nodig heeft. Door de zaal klonk romantische "Step Up"-muziek en de meisjes volgden de passen van een kleine homoseksuele dansleraar met babyface, waarvan ik maar niet kon beslissen of ik hem schattig of irritant vond.

Na de tienermeisjes was de "18+" groep aan de beurt. Lees: enkele twintigers en dertigers, aangevuld met dames van een jaar of veertig die eigenlijk best goed kunnen dansen, maar te onzeker zijn om vooraan te staan en echt uit hun dak te gaan. Het gevolg hiervan was dat de achterste helft van de zaal gevuld was met zwartgeklede halfslachtig dansende vrouwen en de voorste helft zo goed als leeg was, op dezelfde kleine dansleraar na die enthousiast pasjes bleef voordoen. Omdat ik nooit aan jazzdans heb gedaan vond ik de dansstijl nog wel een uitdaging, maar (en nu komt er even een stukje wat misschien ietwat saai is voor de niet-dansliefhebbers onder ons) verder sloeg het kleine kereltje voor mij de plank mis door geen enkele aandacht te besteden aan expressie of goede technische uitvoering, en door zijn dansende dames geen enkele keer te corrigeren of een persoonlijke tip te geven. Bovenop dit alles was ik aan het einde van het uur nauwelijks bezweet.

Na "freestyle jazz" (wat er precies freestyle aan was is me niet duidelijk geworden) volgde nog een uur "musicaldans", eigenlijk precies eenzelfde soort les maar dan op musicalmuziek en met iets andere bewegingen. Ik had genoeg gezien. Ik keek nog even naar de kleine dansleraar maar hij was te druk met passen voordoen om te zwaaien. Ik gooide mijn tas over mijn schouder en stapte het warme zaaltje uit, de natte avond in.

PS: Mijn excuses aan kleine dansleraren met babyface, pubermeisjes met make-up en dames van veertig die van dansen houden. Ik bedoel het niet persoonlijk. Ik vrees dat "freestyle jazz" gewoon niet echt mijn ding is.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig, dat blogger dit scherm vernieuwt zodat je alles wat je net getikt had kwijt bent.. :'(

Hoe dan ook.

Moeilijk om een vervanger te vinden voor arabesque, of niet? Ook al wil je best iets anders doen, het is allemaal net niks.. die ervaring heb ik hier ook :(

Geth zei

Bedacht me na het lezen van je stukje dat het tijd werd om weer eens een dansles te proberen, heb me opgegeven voor een workshop-serie, ben benieuwd..

In je stukje was volgens mij de enige aanwezige man de docent, waarom is dat toch..

Unknown zei

He Froukje,

Wat dacht je dan van een lesje rugby? iig geen kleine dansleraren met babyface, pubermeisjes met make-up en dames van veertig

Froukiwi zei

Tja, de "true Arabesque spirit" is inderdaad moeilijk te evenaren vrees ik.

Rugby heb ik ook weleens overwogen, maar of het een vervanging is voor mijn wekelijkse portie moderne dans gecombineerd met creativiteit, gemiep en gemuts, dat vraag ik me af...

En Geth, als je wilt dansen bij een club waar de mannen in de meerderheid zijn, moet je breakdance eens proberen!

Anoniem zei

Weet je zeker dat salsa niets voor je iets, Frouk? De komende twee weken zijn er op maandag nog introductielessen in de Audiozaal van de Vrijhof, om 17.45.

Ook niks voor jou, Geth?

Salsa is echt zó leuk! (Spam, spam!)

Liefs, Linda

Geth zei

Heb een paar keer workshops gevolgd van breakdance, en hoewel het erg leuk was is het niet helemaal mijn ding. Ik wurm me tussen de vrouwen bij de streetstyle dance (of is het gewoon streetdance?) Ben benieuwd, het was vrijblijvend 4 lessen.

Haha, Linda is nog steeds salsa aan het promoten :) nee, denk niet dat het iets voor mij zal zijn, sorry!

Groetjes!