donderdag 8 juni 2006

Respect

De koningin ging op bezoek bij een moskee. Ze gaf de mensen daar geen hand, uit respect voor hun geloof. Meneer Wilders werd boos op de koningin. In de tweede kamer stelde hij een vraag aan meneer Balkendende:

"Is het niet veeleer waar dat zowel uw eigen opmerkingen als het optreden van ons staatshoofd eerder een schoolvoorbeeld is van dhimmitude-gedrag waarbij onder het mom van tolerantie de normen en waarden van onze eigen cultuur – zoals de volstrekte gelijkheid van man en vrouw – in de uitverkoop worden gedaan?"

Vind ik ook hoor meneer Wilders! Respect hebben voor een ander geloof, ik vind het ronduit belachelijk. Zoiets hoort toch niet bij de normen en waarden van onze eigen cultuur?! Ik zou het vreselijk vinden als onze Nederlandse cultuur met zoiets vies als "respect" zou worden geassocieerd. Hoe durft de koningin respect te tonen?


PS: mevrouw de koningin, ik meen het niet echt hoor! Het is maar een grapje want ik vind meneer Wilders eigenlijk juist heel stom. Ik vind het supertof dat u respect toont.

10 opmerkingen:

Annie zei

Ik vind de laatste vraag die Geert Wilders wil stellen of al heeft gesteld nog veel erger:
Wilt u uw mening over het optreden van ons staatshoofd herzien en bent u als verantwoordelijk bewindsman bereid een indringend gesprek met ons staatshoofd te voeren opdat herhaling van hetgeen tijdens het moskeebezoek gebeurde te voorkomen en met meer trots en overtuiging onze eigen waarden en normen worden verdedigd en uitgedragen? Zo neen, waarom niet?

Die Geert Wilders heeft het écht niet begrepen, want volgens mij is één van de zaken waar Nederland om bekend staat (tot het incident met Hirshi Ali), de tolerantie en respect die het toont ook jegens andere culturen. GW wil dit blijkbaar niet, wat ook wel weer uit zijn partijprogramma blijkt natuurlijk.

Mariek(e) zei

Stel dat wij zouden 60 jaar geleden geleefd hebben. Zouden we dan gezegd hebben: ''Wij vrouwen hebben respect voor ons geloof. Laten we vooral maar geen eigen rechten claimen. Laten we vooral maar de mannen geen handen geven (want dat was 100 jaar geleden ook in Nederland). Laten we vooral maar met een (taal)achterstand thuis in onze arbeidershuisjes gaan zitten. Dank u koningin voor uw respect voor deze ongelijkheid. En laat die Wilders maar praten, want dat is zo'n liberale rakker. Die toont geen respect, want hij strijd voor vrouwen rechten?''

Mariek(e) zei

Bah, ik maak me echt druk om dit stukje! Respect. Arg! Is een verschrikkelijk vies Amerikaans woord! Alsof we alles maar respecteren moeten! Revolutie, moslima's van Nederland. Ik vind respect hiervoor tonen bijna net zo erg als zeggen ''eerwraak? Ga je gang? Als het moet van je geloof...''
Froukje toch...

Anoniem zei

Heel goed Frouk! Ik vind Geert ook stom. En ik kan me ook heeeel goed voorstellen dat 'ons staatshoofd' besluit geen hand te geven om te voorkomen dat ze daar staat met haar handje... en geen reactie krijgt. Uit respect, prima.

Ik verbaas me trouwens behoorlijk over hoe makkelijk Nederlandse media islamitische stichtingen en verenigingen extremistisch noemen. Vooral nu ik me meer in de Islam heb verdiept voor een vak en ik een beetje beter door heb waar het eigenlijk over gaat. Gisteren in Spits weer zo'n stukje (uit 'Zorg om radicalisering'):

"Uit het rapport blijkt verder dat er aanwijzingen zijn dat Defensiepersoneel in contact staat met radicale groepen en instanties, zoals islamitische stichtingen en moskeeën."

Als je niet beter wist zou je naar aanleiding van dit stukje denken dat alle islamitische stichtingen en moskeeen extremistisch zijn. Dat lijkt me een kort bochtje.

Emilie

Froukiwi zei

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen. Eigenlijk gaat het me niet zo om dat man-vrouw verhaal hier, het gaat me om de aanpak van Geert Wilders.

Hij gebruikt zijn strijd voor vrouwenrechten volgens mij voornamelijk om zijn strijd tegen de islam te rechtvaardigen. Als hij zich echt druk wil maken over vrouwenrechten zijn er nog duizend andere dingen waarmee hij zich bezig kan houden; zijn collega's van de SGP bijvoorbeeld. Daar hoor ik hem echter nooit over.

Volgens mij kun je bovendien makkelijker nader tot elkaar komen als je van beide kanten respect en begrip voor elkaars standpunt hebt en je niet te vijandig opstelt. Misschien betekent dat soms dat je, als koningin, je eigen principes even opzij moet zetten en geen handje moet geven, met als uiteindelijk doel meer wederzijds begrip en respect.

Ik houd niet zo van ongecompromiteerde politiek, volgens mij komt daar alleen maar ruzie van.

Anoniem zei

Vorige week zat ik in de trein. Ik reed langs de volkstuinen van deventer. Daar zaten 2 burka's op een bankje te genieten van de avondzon. Een derde stond tussen de rode bietjes, te schoffelen :)

Esther zei

Ja ik ben voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen. en nee, ik wordt daar geen extremist in. Als mijn vriend de mannelijke held uit wil hangen in de buurt van spinnen & spijker dan mag hij dat. Als iemand mij geen hand wil geven vanwege zijn geloof vind ik dat prima. Dat maakt mij niet minder vrouw, niet minder vrouw, en niet minder gelijk dan hij is. Dat maakt mij een vrouw die geloofkwesties begrijpt. Prima, lig ik niet wakker van.

Anoniem zei

Leuk die politiek. Wat zij allemaal NIET voor elkaar krijgen dat doet onze koningin wel even. Gevangen in het buitenland? Diverse ministers die hun best gedaan hebben maar Trix gaat ff op bezoek en de gevangene komt vrij.
Rita Verdonk beledigd de moslimgemeenschap door haar ONWETENHEID (in haar positie!)onze koningin gaat op bezoek in een moskee en alleen door respect te tonen voor andermans gebruiken, wint ze respect terug. We zijn een multiculturele samenleving, is het dan ook niet eens tijd dat we ons verdiepen in de gebruiken van andere culturen? Beatrix heeft zichzelf of "onze" cultuur geen geweld aangedaan door geen hand te geven, maar ze heeft er wel veel mee gewonnen. Gewoon door klein te zijn zie je hoe groot sommige mensen zijn. Petje af voor onze koningin

Froukiwi zei

Vooruit, ik kan het niet laten, toch nog een reactie.

Voor wie de Volkskrant leest: vanmorgen (15 juni) stond er op pagina 11 een stuk van Harry Polak, genaamd "Beatrix heeft manieren". Helaas heb ik nog geen online versie van dit stuk gevonden, maar mocht je de krant tegenkomen, sla hem dan vooral even open. Meneer Polak verwoordt de situatie precies zoals ik er tegenaan kijk. Hulde voor zijn open houding en zijn bereidheid tot begrip van andere culturen en religies. Als iedere gelovige (en iedere politicus!) zulke idealen had, zou de wereld er een stuk mooier uit zien. Good on you Harry!

Anoniem zei

Geert Wilders is de beste! Moslims moeten zich meer aanpassen! Je mag wel respect tonen voor het islamitische geloof daar ben ik het mee eens. Maar je moet niet meteen de waarde voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen goedkeuren want dat is het niet. Veel moslims willen zich gedragen zoals in de koran is voorgeschreven, maar doen dit niet correct. In de koran staat namelijk niet dat moslima´s een hoofddoek moeten dragen, er staat alleen dat je ze op deze manier kon behouden voor ongewenste intimiteiten, let op: dit is gezegd in een tijd waarin het onveilig was voor vrouwen. Het is nu in nederland onveilig voor een moslimvrouw om zonder hoofddoek rond te lopen? Nee, zonder hoofddoek is misschien zelfs veiliger. En waarom hebben islamitische mannen een baard? Ze willen op Mohammed lijken, maar waarom zou mo zijn baard laten staan? omdat er geen scheermesjes waren natuurlijk. Als je dan echt op mohammed wil lijken ga dan ook lekker op een kameel naar je werk.
wat ik hiermee dus wil zeggen: pas je aan aan de 20 eeuw, en blijf niet hangen aan een eeuwenoud, verkeerdgeinterpreteerd geloof.
groetjes