vrijdag 9 juni 2006

De beer is los (snel, sluit 'em op!)

Normaal gesproken schrijf ik niet over politiek op mijn weblog. Ik wil dat het een weblog is met onschuldige, onopvallende en er-totaal-niet-toe-doende stukjes, als podium voor mijn hersenspinsels en ter vermaak van vrienden, bekenden en anderen die op zoek zijn naar afleiding op het web.

Gisteren dacht ik dat ik wel een keer een uitzondering kon maken. Ik zette mijn mening op het web. Zoals te aanschouwen is bij de comments van de betreffende post ontwikkelde zich iets wat lijkt op een heuse discussie, met voor- en tegenstanders. Het is de commentatoren niet aan te rekenen, hulde zelfs voor hun goede reacties, maar toch schrok ik ervan. De enige discussies die hier doorgaans gevoerd worden gaan over de voors en tegens van buiten zwemmen en de vraag of het saai is om om acht uur weg te gaan van een feestje.

Ik denk terug aan een goede raad die ik ooit kreeg van een oud Portugees vrouwtje, die ik ontmoette toen ik in Lissabon met mijn backback in de bus zat, op weg naar het vliegveld. Het vrouwtje vertelde mij in goed Engels (maar met een zwaar accent) dat ze heel veel had gereisd. Daarbij sprak ze altijd allerlei mensen. Maar, en dit was haar advies aan mij, er waren drie onderwerpen waar ze nooit over sprak: religie, politiek en voetbal.

Volgende keer lieve lezer, kunt u hier dus weer gewoon de vertouwde onbenullige stukjes verwachten over het groene gras, de rijen bij de supermarkt en vreemde mensen in de trein.

4 opmerkingen:

Annie zei

Eigenlijk heb je helemaal gelijk! Anders wordt het alleen maar een welles-nietes discussie waar je toch niet uitkomt. Het belangrijkste is wederszijds begrip voor elkaar en elkaars cultuur zonder daarover te gaan discusseren

falleri zei

Dat zijn inderdaad onmogelijke onderwerpen, tenzij je de mensen met wie je discussieert kent. Ik houd mij ook absoluut in over politiek en religie (voetbal kan me gestolen worden dus daar praat ik toch al niet over) tegenwoordig. Voor je het weet kun je met mensen met wie je normaal leuk (oppervlakkig) contact hebt, niet meer door 1 deur.
Eveneens uit ervaring.. niet uit angst. Soms is het beter over simpeler zaken te spreken ;)

Anoniem zei

Hey kijk! Een eekhoorntje!!!

Anoniem zei

Ik (anoniem, laten we zeggen M.A.) heb ooit een superleuke man versierd al pratende over politiek. Soms komt zo'n onderwerp wél van past. Maar alleen als je het roerend met elkaar eens bent en allebei een hoog nerd-gehalte hebt.
Overigens dames, het is geen tip, want hij dumpte me per sms.