donderdag 20 oktober 2005

Taalles(je)

Dames en heren studenten. En dan met name de studentenverenigingstudenten. Ik wil het met jullie even hebben over kastwoordjes, ook wel voorzetsels genoemd. En dan met name het kastwoordje op. Het lijkt erop dat er in jullie taalkundige ontwikkeling iets mis is gegaan met betrekking tot dit kastwoordje. Daarom leg ik het nu even uit (let goed op):

"De student gaat naar de kroeg." Dat is goed.
"De student is in de kroeg." Dat is ook goed.
"De student staat voor de kroeg." Ook goed.
"De student is bij de kroeg." Dat is ook een prima zin.

Maarrr... En nu komt het lieve dames en heren studenten.

"De student is op de kroeg." Dat is FOUT.

Is dat duidelijk? Laat ik het niet meer horen.

9 opmerkingen:

falleri zei

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig. Welke *** zegt zoiets??

Anoniem zei

hij zit er op... hij is daar van... hij spaart er stickers van...

klinkt als goei nl to me

Anoniem zei

hear hear

Froukiwi zei

Ow Valerie, loop maar eens een uurtje rond in het faculteitsgebouw gedragswetenschappen van de UT (bij voorkeur op een woensdag of vrijdag) en je zult het ongetwijfeld horen: "Was het nog gezellig op de kroeg gisteren?" (waarin kroeg dan eigenlijk weer sociëteit betekent, oftewel de ietwat smoezelige verzamelplaats van studentenverenigingstudenten).

Tot zover deze les 'studententaal voor leken'. ;)

Froukiwi zei

PS: in (op?!) andere faculteiten werkt het waarschijnlijk ook, maar daar weet ik dan weer niks vanaf.

Froukiwi zei

PPS: Oké oké. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik misschien ietwat overdreef toen ik het had over 'een uurtje rondlopen'. Zovaak hoor ik het eigenlijk helemaal niet. Misschien één keer per week. Maar toch. Veel te veel als je het mij vraagt.

Anoniem zei

pffffffffff

Esther zei

Da's ook een beetje Utregs. Ik zeg ook al van jongs af aan;
"ik ben op Enschede"
"ik ben op de Uithof"
Mits ik er ben dan. Maar wel in de kroeg. Voor als dat het een beetje verzacht..

falleri zei

Hahaha, nou ik heb het nog niet gehoord gelukkig, maar misschien filtert mijn selectieve gehoor het er wel uit. Nu begeef ik mij natuurlijk niet zoveel onder ut-studenten, het meest zie ik ze in de Vrijhof, en ik kan mij erg goed gedragen als volslagen zombie (niets horen niets zien)
Ik kan ook slecht tegen verkrachting van de Nederlandse taal. Ik zal mij er zelf vast óók weleens schuldig aan maken, maar sommige uitspraken.. nee..