dinsdag 4 november 2008

Geen zin, deel 2

Een mens doet vreemde dingen als hij in z'n eentje thuis zit om aan een presentatie te werken. Zoals theorieën bedenken over de persoonlijkheden van vrienden, eindeloos veel logjes schrijven en op links klikken tot het oorspronkelijke internet-zoek-doel vergeten is (was daar niet een term voor)?

Gisteren zat ik bijvoorbeeld te zoeken naar de Amerikaanse legerbasis in Limburg. Hebben wij een Amerikaanse legerbasis in ons land? Jazeker. Ik wist het ook niet, maar het is één van de dingen die Max Westerman mij heeft geleerd in zijn programma. Gisterenavond na de laatste uitzending van Max kroop ik achter de computer om te zoeken naar die legerbasis. Voor ik het wist klikte ik erop los en al klikkende leerde ik een heleboel nieuwe dingen over ons land en de wereld in het algemeen. Het verbaasde me, zoals elke keer weer, hoeveel dingen er zijn waar ik totaal geen weet van heb als doorsnee burger. Zo blijkt de basis een NAVO bevoorradingsbasis te zijn voor de Amerikanen. Van Max leerde ik al dat er hele Amerikaanse gezinnen in Limburg wonen die gaan shoppen bij de all-American supermarkt op de basis, maar door even verder te klikken leerde ik dat er nog veel meer faciliteiten zijn voor de militairen en hun familie. Zo is er deze "website of choice for military families". Ook is er een Community Resource Guide voor de regio Benelux en via die site kwam ik weer hier terecht: een prachtige tabel waarin je als Amerikaanse militair kunt opzoeken welke hulp je allemaal kunt krijgen op het gebied van sport, "anger management", verslaving, opvoeding, tandverzorging en ga zo maar door.

Niet dat dit alles er iets toe doet, maar het geeft maar weer aan dat je door simpelweg naar Max te kijken en wat te klikken terecht kunt komen in een totaal andere wereld, waar je normaal gesproken helemaal geen weet van zou hebben gehad. Ook geeft het aan dat ik écht teveel tijd over heb. Terug naar m'n presentatie.

Geen opmerkingen: