vrijdag 1 juni 2007

Filosofisch

Zoals ik eerder al schreef: mijn lief en ik zijn op zoek naar een huis. Maar omdat onze hoge eisen in combinatie met een niet al te dikke portemonne niet echt matchen met de huidige huizenmarkt en we bovendien eigenlijk helemaal niet zo'n zin hebben in een stressvolle verhuizing, hebben we voor de makkelijkste weg gekozen. Voorlopig trek mijn lief bij mij in, hier in mijn inieminie-flatje in Enschede. Omdat het flatje amper groot genoeg is voor één persoon en al helemaal niet voldoende bergruimte biedt voor de rommel van twee mensen, zijn we genoodzaakt een kleine opslagruimte in de buurt te huren, waar we onze spullen kwijt kunnen tot we iets groters hebben gevonden.

Die opslagruimte zorgt voor een moeilijk vraag. Wat op te slaan? Welke spullen zijn belangrijk, onmisbaar zelfs, en welke spullen zijn misbaar genoeg om op tien minuten fietsafstand in een donker hok weg te stoppen? Winterkleren, mijn gitaar waar ik nooit meer op speel, boeken die ik jaren geleden las... Een interessante vraag is vervolgens: mis ik die spullen als ze eenmaal weg zijn? Ja, m'n winterkleren natuurlijk wel als het straks weer koud wordt, maar over veel dingen die ik naar de opslag doe zal ik me misschien bij de volgende verhuizing verbazen: "oh ja, die had ik ook nog!"

Welke spullen zijn in een leven echt belangrijk om te bezitten? Een fotoalbum bijvoorbeeld, is iets waarvan je op het eerste gezicht zou zeggen: onmisbaar. Als je huis in de fik vliegt zijn foto's het eerste wat je probeert te redden (na de kat). Maar in het dagelijks leven gebruik ik mijn fotoalbums nauwelijks. Sterker nog, eigenlijk liggen ze al eeuwen in de kast zonder aangeraakt te worden. Ze liggen daar alleen maar, omdat ik vind dat foto's een belangrijke herinnering aan vroeger zijn. Het zijn echter grote onhandige boeken die veel ruimte in beslag nemen. Naar de opslag dan maar? Om er bij de volgende verhuizing eens met een glimlach doorheen te bladeren en ze vervolgens weer op zolder op te bergen?

Fotoalbums, dozen met brieven, opgespaarde kaartjes en andere sentimentele troep. Dingen die ik alleen bekijk als ik ze toevallig tegenkom. Dingen waarvan ik dacht dat ik ze heel belangrijk vond. Maar die ik in het dagelijks leven helemaal niet nodig blijk te hebben. Zijn die dingen belangrijk om te bezitten, of niet? Zo'n opslagruimte geeft te denken.

Geen opmerkingen: