woensdag 5 december 2007

Lang leve de spellingchecker

Voor het schrijven van mijn afstudeerscriptie ben ik, zoals zovelen, afhankelijk van Microsoft Word. Dit programma zorgt wekelijks voor vele frustraties. Laat ik maar niet beginnen over tabellen, lijnen die niet meer weg willen en wat dies meer zij: iedereen kent dit soort problemen en ik zal daar vandaag niemand mee vermoeien. Nee, vandaag wil ik het even hebben over de spellingchecker.

Hoewel je met de spellingchecker veel lol kan hebben (het alternatief voor Fje is bijvoorbeeld "krukje"), is het uiteraard ook een bron van ergernis. Zo schreef ik vandaag het volgende zinnetje: "Of cohesie goed uitpakt voor de groep, hangt er dus vanaf wiens waardering men wil verkrijgen." Nu geloof ik meteen dat er vast nog wel wat te verbeteren valt aan deze zin, maar de spellingchecker ging mij iets te ver. Hij onderstreeptje het woordje "wiens" met groen. Oftewel: goed gespeld, maar grammaticaal niet helemaal netjes. Wat vond de spellingchecker er namelijk van? "Schrijftaal."

Is 'ie nou helemaal gek geworden? Ik ben toch aan het schrijven?!

2 opmerkingen:

Geth zei

:D:D Ik kan me ook herinneren dat ie weleens aangeeft dat het "spreektaal" is..

falleri zei

(ik weet het, ik ben erg laat ermee en erg afwezig geweest..)

Ik heb maar 1 oplossing voor je: pages. Oftewel: de mac. Enne.. ik lees van achter naar voor, dus misschien ben je allang klaar, maar ik heb gehoord dat word de boel flink kan verknallen, dus maak regelmatige backups..! Succes ermee ;)