dinsdag 11 september 2007

Real-life-inbox

Al een paar jaar lang is het enorm populair om via de televisie een kijkje te nemen in het leven van andere, "echte" mensen. Een soap over het leven van een bekende zanger, het wel en wee op een Engels vliegveld, moeders die van huishouden ruilen, pubers die van huishouden ruilen, een heleboel mensen die bij elkaar worden gestopt in een huis, een bus (De Bus met Job, weet u nog?), een gouden kooi of op een eiland; het houdt niet op.

Ik heb iets ontdekt wat nog veel echter is. Een soort Being John Malkovich-luikje maar dan anders. Gratis en voor niks, zonder dat zij zich daar zelf bewust van zijn, krijg ik regelmatig een kijkje in het leven van een aantal schijnbaar willekeurige personen. Wat hen met elkaar verbindt? Zij kennen allemaal een Fje. En zij denken allemaal dat het e-mailadres van die Fje fje apestaart gmail punt com is. Zo staat mijn inbox vol met interessante berichten uit andere levens. Iemand die een dove Fje via de msn wil interviewen, iemand met een rare naam die in het Zuid-Afrikaans vertelt over problemen met moeder, een verhuisbericht, een uitnodiging om mee te gaan naar een speciale auto-dag met midgetgolf tussendoor en een chagerijnige mail aan een Fje die niet bereikbaar is en die contact moet opnemen met de notaris.

Inmiddels ben ik maar opgehouden met terugmailen dat zij waarschijnlijk de verkeerde Fje voor zich hebben. Ook ben ik opgehouden met me ergeren aan al die verkeerd bezorgde mail. Ik schat mijn inbox nu op waarde. Stiekem kijk ik al uit naar de volgende aflevering in mijn eigen real-life-soap.

Geen opmerkingen: