woensdag 9 mei 2007

Populair

Vroeger, toen er nog geen Hyves of MSN of Myspace was, hadden wij, "de jeugd", een andere manier om te laten zien hoe populair je was en hoeveel vrienden je wel niet had. Die manier was: pasfoto's verzamelen. Alle meisjes en de meeste jongens die ik kende aan het eind van mijn basisschoolperiode en begin van de middelbare school, droegen een hele stapel pasfoto's met zich mee van alle vrienden en kennissen die ze hadden. Hoewel het vaak lelijke schoolfotograaf-kiekjes waren met blauwe achtergrondjes en bescheten puberige lachjes, werden ze te pas en te onpas tevoorschijn gehaald om doorheen te browsen. Hoe meer foto's, hoe cooler je was. Het populairst waren de meisjes die tussen hun stapeltje pasfoto's plaatjes uit de fotohokjes op het station hadden zitten. Zo'n "melige" zwartwitfoto waarop het meisje na een dag shoppen poseerde met haar vriendinnen (zoveel mogelijk in een hokje gepropt), uitgedost met gekke brillen en hoeden, was de kroon op de vriendschap. En het ultieme bewijs van populariteit.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow, wat een geheugen, ik was alweer vergeten dat het zo ging. In een oude doos, weggemoffeld in een plastic zak bestempeld als 'oude zooi' heb ik ook nog een zo'n stapeltje liggen inderdaad.

Bespeur ik hier een vleugje nostalgie; De 'oude zooi' doos te voorschijn gehaald?

Froukiwi zei

Klopt! Ik was het eigenlijk ook alweer vergeten, maar kwam mijn stapeltje foto's tegen toen ik op zoek was naar andere oude zooi :)

Mariek(e) zei

Whow. Had dat met populariteit te maken?!?! Dat heb ik dus helemaal gemist. Ik vond het altijd maar stom! Wat moest je toch met al die foto's. Blijkt dat ik het weer helemaal gemist heb. Ik heb trouwns nog wel een paar fot's van jou, Wendy en Esther. Jullie deelden ze gewoon uit. Of je nu wilde of niet!
Hyves is trouwens dolkomisch voor leerkrachten: je kunt je leerlingen met hun dronke foto's confronteren. Daar word je pas populair van.

Anoniem zei

Tegenwoordig is dat niet eens leuk meer, met die nieuwe pasfoto's waar je niet eens op mag lachen!
Vroeger was het wel leuk!