maandag 15 mei 2006

Lezen

Vroeger las ik wel eens stiekem met een zaklamp onder mijn dekens als ik allang had moeten slapen. Vroeger ging ik elke week naar de bieb en leende drie boeken, het maximum aantal. Op een gegeven moment kende ik de meeste boeken van de jeugdafdeling en was ik verheugd als er weer een paar nieuwe aanwinsten op de nieuwe-aanwinsten-tafel lagen.

Tegenwoordig lees ik stukken minder en komt het niet vaak meer voor dat ik een boek in een ruk uitlees. Maar afgelopen week had ik het weer te pakken. Mijn boek lonkte zo naar me dat ik hem uit zelfbescherming beneden neer moest leggen, terwijl ik boven op mijn computer aan een presentatie werkte. Ik wilde maar één ding. Lezenlezenlezenlezen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is een enorm cliché, maar ik denk echt dat de verplichte leeslijsten op de middelbare scholen in sommige gevallen meer schade aanrichten dan goed doen.

Ik was zelf ook zo'n boekenwurm. Vooral series als Kameleon e.d. vlogen er bij mij doorheen en daarna werd dat alleen maar meer... tot de middelbare school dus.

Van alle boeken die ik gelezen heb voor het vak Nederlands op de middelbare school heb ik genoten, maar toch bleef er altijd een soort nasmaak van "verplichting" achter. Ik lees nog altijd wel met plezier (als ik er de tijd voor neem) maar het is wel een stuk minder relaxed.