dinsdag 21 april 2009

Pleidooi voor koffie

Toen ik zeventien was ben ik eens in de Verenigde Staten geweest. Ik herinner me vooral mijn verbazing over de grote glazen cola die ik bij het eten kreeg en die halfvol met ijs zaten. Afgelopen zomer was ik in Canada en mocht ik mij wederom onderdompelen in de Noord-Amerikaanse cultuur. Brede wegen, grote auto's, gele stoplichten aan een draad, hamburgers en take-away restaurantjes. Er zijn ongetwijfeld nadelen van de typisch Amerikaanse cultuur en over het algemeen ben ik dan ook een zeer tevreden poldermeisje, maar er is één ding wat ik sinds mijn vakantie in Canada ernstig mis hier in Nederland.

Coffee to go. Waarschijnlijk zijn er in Amsterdam ontelbare tentjes waar je dag en nacht een kartonnen beker vol lekkere koffie kunt krijgen, maar hier in het oosten des lands loopt het concept nog niet zo. We hebben weliswaar een fantastisch zaakje in Enschede, Bagels & Beans, waar je erg goede koffie en dito zoetigheden kunt krijgen, maar zij zijn slechts op winkeltijden geopend. Juist de tijdstippen waarop ik behoefte heb aan een bak koffie uit 't vuistje, zoals 's avonds om half zeven vlak voordat ik naar toneel ga of zondagochtend als we met de auto op pad moeten, is er niks te krijgen. Dat kan zo niet langer!

Daarom pleit ik bij deze voor een omslag in de Hollandse koffiecultuur en voor verruimde openingstijden van de Bagels & Beans, inclusief een nieuwe vestiging op de campus, op alle kleine stations van Nederland en in het winkelcentrum bij mij om de hoek. En voor bekerhouders in alle auto’s. Medestanders kunnen de petitie tekenen via de commentaarknop.

5 opmerkingen:

moos zei

Bij deze! Ik gun jou je kop koffie Frouk! Koffie in een kartonnen-meeneem-beker is the bomb.

Geth zei

Jaaaa! Het begint langzamerhand te komen! Al vrees ik dan wel voor de "kleine" tentjes: Starbucks gaat deze zomer beginnen met vestigingen openen op "belangrijkere" NS Stations. Zal NL dan straks ook "op elke hoek van de straat" koffiezaakjes hebben?

Annie zei

Helemaal mee eens! Vooral als je van deze tent: http://www.coffeelovers.nl/ eenmaal de koffie hebt geproefd! Het liefst op elke straathoek zo één (al zou dat niet goed zijn voor m'n bankrekening vrees ik :D).

Anoniem zei

Graag heb ik op elke straathoek zo'n koffiezaak, al was het alleen maar even om de deur uit te gaan tijdens de lange werkdag om mijn (meer)dagelijkse shot te halen. Beter dan de hele dag rond de koffieautomaat hangen!

valerie zei

I so agree.
Ik vind dit ook vreselijk aan Nederland. Sowieso is de koffiecultuur hier anders. In Italië kun je ook overal even koffiedrinken, een broodje eten, niet te moeilijk.. hier moet het allemaal thuis en gezellie gezellie. Als zzp-er zou ik wel graag een adresje hebben waar je zo nu en dan kan gaan zitten werken met veeeel koffie en lekkers en collega-zzpers.