woensdag 8 april 2009

De vloer op

Regelmatig probeer ik nieuwe hobby’s uit. Zo heb ik eens een cursus capoeira gedaan, een paar maanden karateles gevolgd, rondgesnuffeld in een radiostudio en een blauwe maandag geprobeerd om cabaret te maken. Sinds kort heb ik weer een nieuwe hobby: toneelspelen. Ooit heb ik met veel plezier aan schooltoneel meegedaan en nu vraag ik me af hoe ik zolang zonder heb gekund; ik heb mijn oude hobby herontdekt in de cursus "toneelspelen, dat kan jij ook!" Elke maandagavond sta ik met negen leeftijdgenoten in een donker zaaltje en doe ik vreemde maar leuke dingen, zoals heel hard huilen of arrogant praten tegen een stoel. De toneeljuf, een frisse jonge meid van 22 en net afgestudeerd aan de toneelschool, geeft ons de opdrachten. Vaak wordt er geïmproviseerd. Dan zeg de juf bijvoorbeeld: "E. en F., jullie zijn een stelletje. F., jij hebt net een kaartje van een onbekend meisje in de bus gevonden en je weet zeker dat E. vreemdgaat. E. komt thuis en je confronteert hem met het kaartje." Vervolgens mogen E. en ik gaan spelen, terwijl we oefenen in het laten vallen van stiltes, het afwisselen van onze onderlinge status of het oprekken van de spanning.

De toneeljuf vertelde vorige week dat ze de ideeën voor dit soort scènes soms uit ‘De Vloer Op’ heeft. ‘De Vloer Op’ is een televisieprogramma waarin Nederlandse topacteurs precies hetzelfde doen als mijn nieuwe toneelvrienden en ik, maar dan heul veul beter. Alle uitzendingen staan online en ik heb gisteren een poosje zitten kijken. Er worden twee acteurs aangewezen, de regisseur schetst een situatie en hop, spelen maar. Naast het feit dat ik er veel van leer, is het vooral ontzettend gaaf en mooi om naar te kijken. De acteurs kunnen zó goed spelen en maken van een paar simpele gegevens een fantastische scène, die ze nog weten af te ronden ook. Echt heel gaaf.

Daarom bij deze voor mijn lezers: mocht je je vervelen, mateloos geïnteresseerd zijn in toneel of gewoon eens iets leuks willen zien, check De Vloer Op!

2 opmerkingen:

She zei

Leuk dat je zo geniet van het toneelspelen. Ik heb ook wel eens naar De vloer op zitten kijken toen het op tv was. Erg indrukwekkend (vooral de mannen) en ik kwam er door dat programma achter dat Nederland wél hele goede acteurs heeft (was nooit zo onder de indruk van de kwaliteit)

Froukiwi zei

Klopt, we hebben echt wel wat in huis! Ik was eigenlijk nooit zo op de hoogte van het Nederlandse acteurs-gebeuren, maar vind het prachtig om te zien hoe goed sommigen kunnen spelen. Mijn persoonlijke favoriet is, hoe kan het ook anders, Pierre Bokma :)