donderdag 31 januari 2008

Wat Socrates zei

Afgelopen zaterdag kocht ik een boekje waarin de belangrijkste filosofen en hun denkbeelden worden beschreven. Er zijn veel interessante uitspraken van filosofen in verzameld, zo ook van Socrates, de man die volgens mijn boekje aan de wieg stond van de tegenwoordige filosofie. Het viel mij op dat een aantal van onze moderne gezegdes en denkwijzes veel weg hebben van wat Socrates zei:

  • "Laat degene die de wereld in beweging wil zetten, eerst zelf in actie komen."
  • "Men dient te eten om te leven en niet te leven om te eten."
  • "Ik ben geen Athener of Griek, maar een wereldburger."

Ook staan er een aantal zeer wijze levenslessen van Socrates in het boekje:

  • "Sluit niet snel vriendschap, maar blijf een eenmaal gesloten vriendschap altijd trouw."
  • "Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen."
  • "Wees zoals je wilt zijn."

Tot slot de leukste:

  • "Ga vooral trouwen. Als u een goede vrouw treft, zult u gelukkig zijn. Als u een slechte vrouw treft, zult u een filosoof worden..."

5 opmerkingen:

falleri zei

Mooi! Mag ik de titel van het boekje weten? Ik heb soms van die iets te zware boeken in de boekenkast staan, een wat luchtiger boekje over dit onderwerp is wel welkom.

Froukiwi zei

Gregory Bergman - Filosofie voor in bed, op het toilet of in bad. De belangrijkste filosofen en hun denkbeelden. Voor een paar euri bij de Ako!

Student zei

Das nog eens een goede tip. Mooie citaten

Geth zei

Naast z'n wijsheid toch nog humor :)

klinkt idd als leuk boekje!

Anoniem zei

Haha, ik ken het al een beetje van onder andere Alain de Botton (ook een aanrader voor luchtige filosofie!), en die laatste is inderdaad grappig. :)