maandag 7 januari 2008

Het leven en het jaar, deel 2: het nieuwe jaar

Een nieuw jaar, nieuwe tegenzin, een nieuwe maandag die na twee weken vakantie weer gewoon als alle maandagen aanvoelt. Dezelfde afstudeerproblemen, dezelfde mensen die voorbij lopen, hetzelfde raam om doorheen te staren naar dezelfde eikenbomen. Kortom: de hoogste tijd voor het eerste logje van 2008.

Toen ik begon op mijn afstudeerplek hier op de faculteit, waren de bladeren aan de eikenbomen nog groen. Diep- en donkergroen, dat wel, en terwijl ik mijn afstudeeropdracht opstartte kleurden ze langzaam van geel naar oranje naar bruin. Toen ging het waaien en regenen en vielen er steeds meer bladeren van de eikenbomen. Er kwamen mannen om de bladeren van het platte dak te harken. Het vroor, de plassen op het platte dak werden kleine spiegelende ijsplassen. Het dooide weer en het werd december. Er ging iemand dood en er werd iemand geboren. De eikenbomen waren kaal en mijn begeleider vertelde dat ik op de goede weg was met mijn opdracht.

Het werd vakantie: gourmetten, mist, vuurwerk, chocola, dvd's, wandelen in het bos. Nu is het januari en zit ik hier weer te kijken naar de kale eikenbomen, alsof ik nooit iets anders heb gedaan, en ik bedenk me dat de dagen alweer langer worden. De sirene loeit in de verte, zoals elke eerste maandag van de maand. Ik voel me zoals de paar bruine bladeren die nog aan de takken hangen. Ik puzzel en ik worstel met mijn afstudeeropdracht, hopend dat binnenkort het inzicht komt en ik door kan werken.

Als de eikenbomen straks kleine groene puntjes krijgen zal ik ongeduldig worden; dan wil ik naar buiten en klaar zijn met afstuderen. Als de groene puntjes bladeren zijn geworden en de bomen bloesems hebben gekregen die alweer bijna zijn uitgebloeid, dan zal ik klaar zijn met mijn opdracht en eindelijk echt afstuderen. In de zomer zal ik op reis gaan naar Canada, in de herfst zal ik beginnen aan een nieuwe baan. Misschien ga ik verhuizen.

Misschien ook niet; wie weet loopt alles anders. Maar ondertussen zullen er gewoon mensen doodgaan en geboren worden, en zullen de bomen elke keer weer groen en oranje en kaal en weer groen worden.

1 opmerking:

falleri zei

Het Canada-plan gaat dus door! Best leuk, een blog achteraf doorlezen, je nieuwsgierigheid wordt snel bevredigd :D
Veel succes met het afstuderen en ik zal weer eens vaker om de hoek kijken ;)
Oja, ik log tegenwoordig op mijn eigen site... en ik denk dat dat voorlopig ook wel zo blijft ;)