vrijdag 22 februari 2008

Mening

Ooit heb ik me voorgenomen om op dit blog niet te schrijven over maatschappelijk of politieke aangelegenheden, maar mij louter bezig te houden met de vorm van wolken, ergernissen in de trein en andere onbenullige zaken. Ik wil graag alle soorten en maten mensen een paar woorden ter afleiding of vermaak aanbieden, en wil mij afzijdig houden van zoiets verdelends (dit is geen spelfout) als een Mening.

Momenteel spookt er echter een randgeval door mijn hoofd. Er iets iets waarover ik mijn Mening kwijt moet. Het is iets waar al veel mensen een Mening over hebben gegeven. Misschien begeef ik me dus op glad ijs. Maar ik neem het risico. Ik moet namelijk toch echt even iets kwijt over: Uri Geller.

Uri Geller schijnt lepels te kunnen ombuigen door iets met energie te doen. Daar is veel over gezegd en geschreven, en het blijkt dat een aantal mensen die hem hebben gesproken met stomheid zijn geslagen (ik noem de interviewer van de Tros Kompas, Pauw en Witteman, Albert Verlinde). Ook de mensen van Zinfo zien wel wat in Uri's verhaal. Mede door deze verhalen stond ik open voor Uri en zijn praktijken. Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde, ik zie wel wat in het idee dat alles uit energie bestaat, en misschien zijn er wel mensen die op een Matilda-achtige manier iets met die energie kunnen doen. Ik was dan ook best nieuwsgierig naar De Nieuwe Uri Geller, het programma van SBS6.

Helaas werd ik tijdens de eerste uitzending ernstig teleurgesteld door Uri. De nieuwe Uri's waar men naar op zoek was, bleken meer goochelaars (ook wel: illusionisten, of de door Uri zelf verzonnen titel: mentalisten) dan mensen die echt speciale gaven of krachten bezitten. Ook Uri zelf wilde ons met een doorzichtig truukje laten geloven dat hij wist welke naam ik in mijn hoofd had, en verspeelde zo al zijn geloofwaardigheid. D. en ik besloten eensgezind dat Uri het bij ons verbruid had en zapten onverbiddelijk weg.

Nu vraag ik mijn toch iets af. Hoeveel kan die Uri nu werkelijk? Als je echt bijzondere dingen kan, waarom zou je je dan verlagen tot een goedkoop goocheltruukje op televisie? Maar aan de andere kant: zijn al die overtuigde BN'ers dan aan het samenspannen met Uri om zijn mythe in stand te houden? Dat lijkt me ook weer sterk.

Ik weet het niet. Misschien weet u het? Misschien weten mijn vriendinnen uit de televisiewereld het? Mij moet in ieder geval één ding van het hart: Uri, je viel me ontzettend tegen.

1 opmerking:

falleri zei

Als niet-tv-kijker heb ik geen flauw idee waar je het exact over hebt, maar één ding weet ik wel; geld is een belangrijke drijfveer voor velen. Beroemdheid zou ook een motief kunnen zijn. Meer Mening heb ik er niet over, ik ken alleen de naam, en ik zou eigenlijk niet eens weten waar ik die naam dan eerder gehoord heb :D